Cztery sposoby jak zarobić na chmurze

Według ostatnich badań IDC chmura publiczna generuje dochody rzędu 100 miliardów $. Zarabiają dostawcy, usługodawcy, producenci i inni. Cloud computing rozwija się dynamicznie również w Polsce. Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez PMR wśród 300 największych firm IT w Polsce w maju 2014 r., zawarte w raporcie „Rynek przetwarzania danych w chmurze w Polsce 2014. Prognozy rozwoju na lata 2014-2018”, oczekiwania głównych graczy względem dalszego rozwoju rynku cloud computingu w Polsce są optymistyczne. Większość respondentów spodziewa się jego dynamicznego rozwoju w latach 2014 i 2015, przede wszystkim w modelu SaaS.

ww public cloud

pmr 1

Listę czynników mających wpływ na rozwój technologii cloud computing przedstawia światowe badanie wykonane przez firmę IDC oraz badanie rynku polskiego wykonane przez PMR.

IDC

pmr 2

„W opinii największych firm nadal kluczowym czynnikiem wpływającym na rozwój rynku cloud computingu w Polsce jest poszukiwanie przez firmy oszczędności. Istotnym okazuje się również wzrost mobilnego internetu i rynku aplikacji mobilnych oraz coraz większa ilość przetwarzania danych. Waga bezpieczeństwa, jako czynnika wpływającego na rynek cloud computingu w 2014 r., uległa zmniejszeniu. Jedynie 15% respondentów uznało go za czynnik kluczowy. Rok wcześniej, w analogicznym badaniu, odsetek ten wynosił 23%. Jeszcze wyższy w skali spadek zanotowały regulacje prawne, jako czynnik wpływający na rynek cloud computingu. W 2014 r. jedynie 3% respondentów uznało ten czynnik za kluczowy. W 2013 r. odsetek zanotował wartość o 10 p.p. wyższą.”

Pojawia się pytania jak zarobić na cloud computing. W przypadku klientów wydaje się to być proste. Wystarczy że klienci kupią i wdrożą jedna lub kilka usług z chmury publicznej. Oprócz całkowitego kosztu posiadania który powinien się znacznie zmniejszyć firmy mogą wykazać się większą efektywnością, elastycznością i zwinnością biznesową. To bez wątpienia podnosi konkurencyjność tych przedsiębiorstw i wpływa na osiągane przez nie rezultaty.

W przypadku firm które chciałyby zarobić na dostarczaniu usług cloud computing dla klientów możemy wyodrębnić cztery filary: Sprzedaż usług; projekty, czyli wdrażanie usług; serwis i własne usługi cloud. Warto zauważyć że mamy tu dwa modele biznesowe jakie można zastosować, model marży jednorazowej gdzie dostawca pobiera jednorazową opłatę za wykonaną usługę oraz model marży powtarzalnej gdzie w cyklach miesięcznych, rocznych lub innych w tak zwanym modelu subskrypcyjnym pobierane są opłaty.

  1. Sprzedaż. W tym przypadku usługodawca dostarcza usługi chmury publicznej dla klientów pobierając za to opłatę czyli marżę. Opłata może być jednorazowa lub powtarzalna. Np. jeśli sprzedajemy usługi Office 365 w modelu Open usługa będzie dostarczana do klienta w cyklu rocznym a tym samym generowana marża. W zależności od dostawcy usług cloud computing jest wiele kanałów sprzedaży bezpośrednie pośrednie.
  2. Projekt, wdrożenie. Projekt to forma dostarczenia pewnej funkcjonalności lub usług np. wdrożenie, migracja, szkolenie projekt doradczy. Według PMR należy zaznaczyć, że wprowadzenie usług cloud computingu nie jest działaniem jednorazowym, lecz procesem rozłożonym w czasie. Przedsiębiorstwa przeznaczają na model usługowy najpierw wybrany przez siebie proces, najczęściej peryferyjny. Zazwyczaj ten etap decyduje o dalszym ustosunkowaniu się przedsiębiorstwa do modelu usługowego. W przypadku pozytywnych doświadczeń, kolejne procesy migrowane są dalej do modelu usługowego. Oznacza to ewolucyjny sposób rozwoju rynku. Często dostawcy cloud computing oferują dodatkowe programy wspierające procesy wdrożenia takie jak dodatkowe finasowanie czy framework modelowego wdrożenia.
    Programy Microsoft wspierające wdrożenia w zakładce Chmura-zysk! Na http://aka.ms/MSPartners
  3. Serwis. Serwis to usługi dodane jakie oferuje usługodawca dla klienta, który posiada rozwiązania cloud computing. To może być administracja usługami, zarządzanie urządzeniami czy wsparcie w przypadku przerwy w funkcjonowaniu usługi. Warto dodać że to ostatnie wcale nie jest takie proste. Mówimy tu o funkcjonowaniu pewnej infrastruktury który która działa na styku chmury publicznej i lokalnej infrastruktury klienta. Niektórzy dostawcy oferują specjalne programy dla partnerów w tym zakresie np. dedykowana linia wsparcia.
  4. Własna usługa (Intelektual Property). To chyba najatrakcyjniejsza forma. Czy trzeba mieć własną chmurę czyli własne datacenter aby świadczyć własne usługi w clud. Oczywiście nie, możemy a nawet powinniśmy wykorzystać istniejących dostawców. Oferują nam oni szereg funkcjonalności do budowy stosu chmur z wykorzystaniem którego możemy zbudować i dostarczyć dowolne własne usługi. Przykład, firma Netflix która korzysta z usług innego dostawcy cloud budując swoją oferte dla klientów.Microsoft dostarcza swoją infrastrukturę dla firm developerskich w ramach AZURE i Office 365. Więcej informacji na stronach.

 

Jako podsumowanie niech posłuży fragment z raportu PMR. „Technologia cloud computing nie jest już tylko atrakcyjnym medialnie trendem. Działania marketingowo-edukacyjne dostawców w coraz większym stopniu przeradzają się w konkretne decyzje biznesowe, które w następstwie odzwierciedlają się w wartości rynku. Coraz większa liczba przedsiębiorstw, zarówno w segmencie MŚP jak i korporacyjnym, jest świadoma korzyści wynikających z zastosowania tej technologii. Katalizuje to dalej działania dostawców, którzy zarówno w szerszych kampaniach, jak i w bezpośrednich negocjacjach z klientami końcowymi korzystają z analiz obliczających dokładne korzyści możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu modelu usługowego. Jest to proces dalszego „zawężenia” działań marketingowych i przekształcania ich w rzeczywistą sprzedaż. Ten długotrwały proces, który obecnie wchodzi w swoją bardziej dojrzałą fazę, wpływa pozytywnie na rozwój rynku.”

Jarosław Sokolnicki

StrategieIT.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s